Tankar genom ett tågfönster

Livet tuffar på, om man säger så… I takt med att jag återvänt till Bohuslän efter 10 år i andra delar av landet rullar Göteborgshumorn in som på räls. ”Hos mig får du själ för pengarna” är en gammal slagdänga (slogan) som buades ut när min annars så skojfriska Advisory Board tog mitt arbete på allvar och la grunden till det som skulle bli konceptet Stubbetid.

Nu blev det kanske inte exakt så som planerat med konceptets framfart. Ibland händer livet på ett helt oväntat sätt och man får helt enkelt inta en acceptans enligt gammalt kinesiskt ordspråk; ”Den som lever får te”.

Ja jösses. När livskraften, som faktiskt kommer inifrån människans själ och kärna, får fullt utlopp poppar idéer och lekfulla tankar i metaforiska krumbukter som majskorn på en het spisplatta. Utifrån det kan jag smöra till det och salta med äkta Aryel-krydda.

Senaste tillskottet är ”Hållbart bröllop”. Under mitt uppdrag Verksamhetsutveckling i ett socialt företagande kommer jag samman med människor som inspirerar och berör samtidigt som vi samlas kring framtagning av nya produkter. I arbetet med ledarskap, teamtänk och produktutveckling utifrån en ekologisk grund och miljötänk tar vi visionen och värdegrunden hela vägen ut i varumärkets yttre ringar, profil och paketering.

Själen i företaget förtjänar sin plats i marknadsföringen. Som delvis ansvarig för restaurang och tillhörande event-möjligheter fick jag häromdagen en offertförfrågan gällande bröllop. I miljö och hållbarhetens farvatten kom jag på idén om ”Ekobröllop” vilket togs ett steg längre in i tvetydighetens humoristiska värld av en kollega som föreslog ”Hållbart bröllop”. Frågan var bara vad vi skulle hitta på för tagline…

”Ekologiskt odlad kärlek – ren från miljöförstöring”

Hm. Då krävs det att det ingår en omfattande Stubbetid, inklusive rensning av bagage, för brud och brudgum i paketet!

Jo. Ja. Så att… Sådär kan jag spinna på när jag jobbar med att få fram, förankra och förädla själen i varumärket. Högt i tak. Breda tankebanor. Brainstorming. Soulstorming. Penna och papper. Måla med den stora penseln. Drömmar. Visioner. Lekfullhet och kreativitet tills BAM! – det som kokats ner till sin essens omformad till något konkret sitter som en trygg klippa i Bohusläns kustlinje.

Så blir varumärket till gnistrande granit.

Ser fram emot måndagens uppdrag kring förtydligande av det varumärke jag anlitas för just nu.

Med blicken vilsamt ut genom tågfönstret vilar jag mig in arbete. Arbete först, nöje sen. Nu väntar en business och pleasure helg i huvudstaden.

Ett företag utan själ är som en fotbollsmatch utan boll